lördag 14 juli 2012

Yet another motorbyte


Nästa vecka ska Gula Ankan få sig en ny motor igen. 80-talsrovan som sitter på nu, sedan bara ett par år tillbaka, har börjat låta oroväckande metalliskt och knackigt på tomgång. Att köpa en sämre begagnad motor har visat sig vara billigt för stunden men om det nu måste göras vartannat år så drar det iväg med pengar ändå. Den här gången blir det därför en sprillans ny Evinrude E-TEC. Yey!

Jag har velat lite fram och tillbaka ett tag om ifall jag ska ha kvar den här båten eller om jag ska byta upp mig ett snäpp i storlek. Att köpa en ny motor är nämligen ingen vidare bra affär om man ändå ska sälja inom de närmsta åren så det var lite av ett ödesmoment att bestämma sig för att satsa på nytt. Nu känns det i alla fall helt rätt, plötsligt blev det roligt att tvätta, putsa och lacka igen. Ser fram emot att kunna ta lite längre turer igen också utan att behöva fundera på om motorn kommer lägga av halvvägs eller ej.

Hmm, när jag tänker efter så har det varit en del motorstrul sedan jag köpte båten 2009.
  •  Skruv till växelföraren hoppade loss så att det inte gick att få i fram eller back. Fixade själv efter mycket googlande och letande, den satt såklart på sämsta tänkbara stället att klämma in en skruv på. (7 juni 2009 http://fungoral.blogspot.se/2009/06/brum.html)
  •  Växelhuset rasade utanför Möja, blev liggande resten av sommaren hos Kjellgren Marin på ön. (19 juli 2010 http://fungoral.blogspot.se/2010/07/sommarang.html)
  •  Mr Kjellgren dömde ut motorn och jag letade upp en begagnad ersättare som jag skeppade ut till Möja från Ljusterö via Västberga och Waxholmsbolaget.
  •  Nya motorn gick bara på halvfart och halvvägs hem pajade reglaget så att det låste sig på halv gas framåt. Efter ett par lagningsförsök med vad som fanns ombord och på stranden så gav jag och Emma upp och ringde sjöräddningen som bogserade oss till Utbordarservice i Vaxholm. (6 sep 2010
    http://fungoral.blogspot.se/2010/09/skeppsbruten-pa-grinda.html
    http://fungoral.blogspot.se/2010/09/fortfarande-kvar.html
    http://fungoral.blogspot.se/2010/09/hemma.html)
  •  Utbordarservice visade sig vara sjukt otrevliga och ohjälpsamma. Jag åkte ut och bytte reglaget själv på någon båtklubbs brygga. Puttrade sen hem i halvfart och regn med stort moraliskt stöd från Emma.
  •  Renoverade förgasarna själv hemma i köket över vintern (det saknades en packning?!).
  •  Motorn gick fint i full fart sen men jag har nog finlirat med förtändning och gasspjäll minst 20 gånger och har ändå bara fått till halvbra tomgång. Funkar det bra i +10 och mulet så funkar det inte alls i +25 och sol osv...
  •  Och så nu lagom till att jag börjar planera en lite längre tripp igen så börjar den knacka och gnissla betänkligt på låga varv. Att öppna motorblock och börja leta efter eventuella slitna lager är inget som jag tänker ge mig på, nån måtta får det ändå vara för en amatör.
Märkligt att man inte har gett upp egentligen, fast lite kul har det ändå varit. Jag som aldrig mekat med motorer i hela mitt liv (hade aldrig någon moppe) lärde mig väldigt mycket av sprängskisser och diskussionsforum på nätet. Att lära sig sånt ger en viss behållning för en tekniknörd, även om det säkert hade varit ännu roligare att åka båt och bada. Får jag en problemfri motor nu så kanske jag får tid och ork att ge mig på elsystemet istället :)

Inga kommentarer: