måndag 24 september 2012

Min helg i bilder

I helgen var jag ute på mina föräldrars sommarställe, en liten stuga vid Upplandskusten. Det var dags att ta upp bryggorna för säsongen och man vill ju vara en god son som hjälper till när det ska bäras tungt.

Fredagkvällen och halva lördagen fick jag för mig själv och det var skönt. Jag eldade i kaminen och njöt av solnedgången på fredagen, på lördagen varvade jag gravplundring med kallbad.






10,5 grader! Därmed slog jag årets personliga rekord med en halv grad. Det blev dessutom ett dubbeldopp, jag var ju tvungen att skölja av mig tvålen också :) Ärligt talat så var det nog tur att jag inte kollade temperaturen förrän efter badet.
Själva bryggupptagningen gick bra. Det var ovanligt högt vatten, vissa delar av bryggorna låg under vattenytan...


... och andra precis ovanför. Vattnet stod alltså dryga metern högre än det brukar göra när det är som lägst på våren.

Det är just skillnaderna i vattenstånd som gör att vi måste ta upp bryggorna varje vinter. När isen rör sig så sliter den loss, trycker upp och pressar ned allt som lämnas kvar. Inte ens bryggor fastgjutna i betong klarar sig oskadda vissa vintrar. Tydligen är det här området extra utsatt.

 


Något väluppfostrat djur hade ätit sitt byte riktigt rent och sorterat benen i en prydlig hög på bryggan, snyggt!









På söndagen blåste det upp en del och innan jag åkte hem till stan så var jag förstås tvungen att åka ut till Kapplasse, ett ställe där jag visste att havet skulle trycka på ganska bra. Höstoväder är bland det bästa som finns :) Nu blåste det väl bara omkring 10 m/s, det vore roligt att åka ut hit någon gång när det stormar på riktigt. Kanske med en ordentlig kamera också.

Legenden säger att Lasse med den stora kappan brukade gå ut hit med en fackla under mörka oväderskvällar för att hjälpa fiskebåtarna att hitta in till det skyddade fiskeläget som ligger strax intill.